אינטואיציה בריאה נותנת את הממוצע בחינם, בשביל חישוב הסכום עלינו לעבוד קשה.

לדפוס פעולה לוגי המבוסס על שימוש בכלים כמותיים כמו חוקי הסטטיסטיקה וההסתברות, חשיבות מכרעת בעולם המסחר בנכסים הפיננסיים. אם כך, נשאלת השאלה האם האינטואיציה היא כלי התנהגותי לגיטימי בקבלת החלטות השקעה? האם נכון לפעול על סמך חשיבה אינטואיטיבית גם כאשר אין שום סיבה לוגית או רציונאלית לעשות זאת? האם כניסה לטרייד ללא מתודה ברורה, יציאה מטרייד לכאורה לפני הזמן או הימנעות מכניסה לטרייד מושלם העומד בכל הכללים על בסיס "תחושת בטן" אישית בלבד הן החלטות הגיוניות, או שיש לראות בכך אימפולסיביות רגשית חסרת אחריות, בסיס או תוקף?

מהי אינטואיציה

אינטואיציה הינה תכונה אנושית המאפשרת לנו לכאורה ידיעה על המציאות שמקורה בתת מודע, ללא שימוש בחשיבה הכרתית ומבלי יכולת להסביר בדיוק מדוע נקטנו בעמדה הספציפית. האינטואיציה אינה על חושית אלה מעוצבת באופן תת הכרתי מתוך מאגר עצום של רעיונות, תובנות ואסוציאציות שמקורן בחוויות קודמות המקושרים זה לזה בדרכים שונות ומגוונות.

יכולת המסחר האינטואיטיבית מתבססת בין היתר על ניסיון המסחר שנצבר במהלך השנים –טריידים שביצענו, גרפים  שבחנו, מידע שניתחנו ועוד. הניסיון צרוב במוחנו, ברובו המכריע בתת מודע שלנו, ומספק נקודות התייחסות הבאות לידי ביטוי בתהליך קבלת ההחלטות במסחר.

בניגוד לחשיבה המודעת המבוססת על ביצוע חישובים וניתוח לוגי של מידע, שהיא אטית מוגבלת ודורשת שליטה ומאמץ, הידיעה האינטואיטיבית נוצרת במהירות ושולחת תוך שבריר שנייה מסקנה נחרצת לפעולה. עם זאת, הפתרון האינטואיטיבי אינו נוצר תמיד באופן מידי ולפעמים הוא בא אחרי "שישנים על זה".

עד כמה כדאי לנו לסמוך על האינטואיציה במסחר

ההרגל לסמוך על האינטואיציה מאפיין מצליחים בכל התחומים שבהם מחויבת קבלת החלטות ואינו סותר או מחליף את השימוש באינטליגנציה, שימוש בנתונים כמותיים ואיכותיים או שימוש בניתוח רציונאלי, אלא מוסיף להם ממד נוסף המשפר את היעילות הכוללת של קבלת ההחלטות.

אין אינטואיציה מדויקת, היכולת האינטואיטיבית שונה מאדם לאדם ותוצאותיה אינן מובטחות מראש. אבל אין עוררין על עוצמתן של תחושות אינטואיטיביות בריאות ועל הפוטנציאל הגבוה שלהן להתברר כמוצלחות.

הבעיה באינטואיציה היא שלעיתים היא משכתבת את ההיסטוריה. האינטואיציה של כל אדם נבנית בהתאם לניסיונותיו בחיים ומטרתה בראש ובראשונה להגן עליו, מסיבה זו היא לא תמיד משרתת אותנו כסוחרים. סוחר שנכווה מספר פעמים במסחר עלול לפתח אינטואיציה חשדנית, הוא עשוי להירתע מלהיכנס לטרייד בגלל האפשרות לפגיעה גם אם בשטח הכול מראה שמדובר בעסקה מדהימה. סוחר כזה עלול ולא תמיד בצדק, להתרגל שלא לסמוך על תחושותיו.

בניגוד לאינסטינקט שהוא נטייה מולדת לביצוע פעולה אוטומטית כתגובה לגירוי ספציפי, בכל פעולה אינטואיטיבית המילה האחרונה היא תמיד של החשיבה המודעת, לכן עלינו כסוחרים להימנע מהטבע שלנו לפעול אינסטינקטיבית ומנגד לסגל את ההרגל "להאמין" לאינטואיציה שלנו גם כשהיא נוגדת את ההיגיון הקר.

כיצד  ניתן לפתח את האינטואיציה

אין ספק שבכולנו נמצא מרכיב של "טכנולוגיה" מהירה, אוטומטית ורבת עוצמה. האם אנו יכולים "לתכנת" אותה?  האם קיים בנו פוטנציאל לפתח ולשכלל את היכולת אינטואיטיבית במסחר? התשובה העקרונית היא שכן! יחד עם זאת, אינטואיציה עוצמתית ככל שתהיה מוגבלת תמיד לחוקי המציאות, חשוב מאוד לא לבלבל בין אינטואיציה אמתית לאינטואיציה מדומה.

שווקי ההון מאופיינים כמערכת אקראית. באופן יחסי קשה לבנות מומחיות אינטואיטיבית בסביבה בה קשה למצוא דפוס של חוקיות, אבל זה בהחלט אפשרי. הכישרון המופלא של האינטואיציה הוא לספק פתרון יעיל במציאות שהיא כאוטית, או כאשר "הבעיה" גדולה עלינו" ואין פתרון לוגי למצב.

יש הבדל גדול בין זיכרון טוב ליכולת מסחר מעולה. ישנו מנגנון במוחם של "סוחרי על" המטפל בתהליך המורכב הדרוש לשליפה ומיצוי מאגר הנתונים השמור בזיכרון לידי טרייד אחד מדויק וחד משמעי, זה מה שאינטואיציה חזקה עושה. אם מבקשים מסוחרים כאלה להסביר מה הם עושים לא תמיד הם ידעו כיצד מכיוון שזה קורה באופן לא מודע, סביר להניח שהתשובה תהיה – "אני פשוט רואה את זה". כשהאינטואיציה במיטבה היא פועלת כמו קסם, אנו יכולים להעיף מבט חטוף במסך ולראות את הטרייד הבא, זה פשוט קופץ החוצה.

הדרך "לתכנות" האינטואיציה היא חוקיות, תרגול ומשוב מידי ורציף מהמומחה הטוב ביותר שניתן למצוא. על כל סוחר לפעול באופן מכוון ושיטתי להרחיב ולהעמיק את בסיס הניסיון העומד לרשותו, הסוד הוא ללמוד מטעויות, לנתח את הפער בין ההחלטות האינטואיטיביות שלנו והמציאות "ולהתכוונן" בהתאם, עלינו ללמוד לסמוך על האינטואיציה שלנו. הגורם החשוב ביותר הוא רמתו של המומחה שמתקן "ומדייק" את המערכת האינטואיטיבית שלנו, גבול המיומנות של המאמן תהיה ברוב המקרים תקרת הזכוכית שלנו.

כתב: עידו הררי, יו"ר Circle A Capital .

תכנית הכשרה שפותחה ועוצבה
במטרה לאתר, לבנות ולטפח
סוחרים מיומנים חדשים
עבור החברה.

תכנית הכשרה שפותחה ועוצבה
במטרה לאתר, לבנות ולטפח
סוחרים מיומנים חדשים
עבור החברה.